Podsumowanie 2013 wg tostera
0

Czekałem z opublikowaniem tego wpisu do ostatniej chwili… A bo kto wie, może jeszcze 0.4 zostałoby wydane… Został już tylko jeden dzień w kalendarzu z napisem „2013” i wierząc, że raczej nic się nie wydarzy, przyszedł czas na podsumowanie tego roku – okiem tostera VCMP ;).

Przyznam, że był to dosyć szalony rok. Z jednej strony w projekcie coś się rusza, a z drugiej strony wszystko umarło. W lipcu 2012 zostało zhakowane oficjalne forum. Do dzisiaj nikt nie zrobił porządku. I jak przeciętny gracz ma mieć dobre zdanie o grze, gdy widzi zaniedbaną stronę, która ma być jej wizytówką?

Prace nad nową wersją wyglądały trochę jak nauka jazdy samochodem przez nubka. Odpala, stoi w miejscu. Puszcza gwałtownie sprzęgło, autem szarpnie i zgaśnie. I od nowa. Tak to tutaj też wyglądało. Na początku, gdy mieliśmy jednego dewelopera, to ten na kilka miesięcy znikał tłumacząc się słynnymi „egzaminami dzień w dzień”, po czym wrócił i zaczął intensywnie kodzić. „And so the story goes dida di dida di”.

Społeczeństwo było żądne wieści na temat prac i nowej wersji. Ale co pisać, jak nie ma o czym :D? Dlatego wiele osób z chęcią zainteresowało się wyciekiem wersji beta. Ta jednak była tak niedorobiona, że nawet się nie chciało grać. Dobre zabezpieczenie cnie?

Do głosu w ekipie multiplayera dochodziły osoby młodsze – murzyn, kasztan i jeszcze jakiś inny cygan. Jako, że na początku mieli jeszcze dużo zapału (też miałem na początku, ale po jakimś czasie sam zgasł), to dużo pomagali, dużo sugerowali, dużo pisali na forum. Nasz deweloper oczywiście bardzo ich lubił, a ich zdanie cenił sobie ponad wszystko ;). I w ten sposób macie taki, a nie inny motyw graficzny na forum projektu… Zrobione przez jednego z ulubieńców, mimo, że była lepsza opcja do wyboru.

Zapaleńcy zaproponowali stworzenie filmu promującego nową wersję multiplayera. Zasugerowałem, aby zrobić to przed wydaniem stabilnej wersji, aby nakręcić ludzi w ten sposób. Powinienem być chyba jakimś specem od reklamy :D. Ale co tam, ja sobie mogę gadać, a i tak każdy mądrzejszy, i robią według siebie. Już mieli w głowie scenariusz, co pokazać, kiedy kręcić itd. A gdzie jest ten film? Dobre pytanie. Przepadł na etapie pomysłów.

W wakacje zdarzyło się zdecydowanie najwięcej. Zorganizowaliśmy kilka (3?) prywatnych testów. Wyglądało to niespecjalnie. Pamiętam jak byłem sam na serwerze, jechałem autem po Downtown i nagle krasz… Stabilnością tamta wersja nie grzeszyła. Deweloper zapowiedział, że przez jakiś czas będzie nieaktywny i dał nam zielone światło do zorganizowania publicznego testu. Zdziwiło mnie to, że można pokazać ludziom coś, co nie działa w pełni. Zasugerowałem, aby chwilę się wstrzymać, przy czym reszta tosterów debatowała, kiedy możemy zorganizować test, bo w końcu „jest zielone światło”, więc robimy. Ale czy to, że masz zielone światło, znaczy, że MUSISZ jechać? A co jak wyjedzie jakiś pirat drogowy?

Byliśmy więc na etapie ustalenia, kiedy zrobić test. A tu wbijam pewnego dnia na forum i do wiadomości publicznej zostało podane, że publiczny test już się rozpoczął. Bez oficjalnego uzgodnienia, bez wcześniejszej zapowiedzi. Było to dzień po tym, jak dostawałem krasze z dupy bez powodu, więc nie mogłem pojąć, jak można takie coś w ogóle udostępnić. Na całe szczęście test został zakończony kolejnego dnia. Szczęście, bo więcej było kraszy niż pogranych minut ;). Jeżeli chcecie sobie to przypomnieć…

Kilka tygodni później nastąpiło „połączenie” VCMP z ŁÓ. Wszyscy tosterzy i deweloperzy ŁÓ zyskali dostęp do VCMP i odwrotnie. Ja akurat nie mam wgląd w mod do GTA III, bo musiałbym dopiero o niego poprosić. Mógłbym, ale po co, skoro w to nie gram? A nie zamierzam nabijać długości listy członków ( ). Fuzja była, wszyscy się cieszą. Bo w końcu do obu ekip dołączyło kilku deweloperów. Mogą zrobić więcej. Szybciej wydać nową wersję. Efektownie i efektywnie. To było pół roku temu. Ile w tym czasie wyszło aktualizacji VCMP? Zero. ŁÓ? Zero (pomijam drobną aktualizację, która nic nie wnosi). Zatem oba projekty wydały w sumie całe 0 aktualizacji.

A dlaczego nie mamy nowej wersji mimo tylu zaangażowanych osób? Jeżeli by tak dokładnie policzyć, to mamy ośmiu deweloperów. Z czego pracuje jeden czy dwa. Pamiętam jak na irc Najważniejszy Deweloper opowiadał, co dodał do ostatniej bety. Twórca ŁÓ, który uczestniczył w debacie, odpisywał tylko „ładnie” i „:o”.

Nowe osoby do kodzenia zrobiły przeglądarkę serwerów. Znaczy przerobiły. Jest ona identyczna do przeglądarki z ich MP. Nawet linku do projektu nie potrafili zmienić w zakładce About :D.

Potem ruszyliśmy z drugim publicznym testem. I znowu zostały popełnione rażące błędy. Tym razem trwał on za długo. Na początku wiadomo, każdy rzucił się na to jak na mięso, bo chciał zobaczyć działające zero cztery, mieć pamiątki. Grali, grali i pograli. O ile na początku było dużo osób, to z czasem licznik zaczął maleć, aż wreszcie serwer stał niemal cały czas pusty. Test trwał jakiś miesiąc. Jeżeli ludziom nie chciało się już oglądać nowej wersji, to znaczy, że wszystko widzieli i zostali zanudzeni. Czy tak ma wyglądać promocja gry? Z własnego doświadczenia wiem, że nie można ludziom dać wszystko naraz. Bo będzie jak na wigilijnej kolacji, że zjesz wszystko co potrafisz, a potem z pełnym brzuchem ledwo co się ruszasz i nie masz ochoty na nic :D. Trzeba tak zrobić, aby jeszcze zostało w bebechu trochę miejsca. Tak, żeby ochota nie przeszła.

Ekipa JC2 MP robiło testy z głową. Zwykle test trwał 2 dni, a w jednym przypadku został przedłużony o cały tydzień. Pograsz kilka godzin, test się zakończy i z niecierpliwością czekasz na kolejny. Bo widzisz, że warto czekać.

W czasie tego miesiąca wyszło kilka drobnych aktualizacji do bety, które były na bieżąco publikowane, dostępne dla wszystkich. Niestety, wraz z każdą aktualizacją zaczęło pojawiać się coraz więcej błędów. Zaczęły się psuć rzeczy, które działały od zawsze. Więc odetchnąłem z ulgą, gdy w końcu testy zostały zakończone.

Wiele osób uwierzyło, że w końcu 0.4 będzie wydane. Ale od kilku miesięcy mamy znowu ciszę. Wspominałem niedawno, że być może coś w tym roku jeszcze będzie. Chodzi o trzeci publiczny test. Są plany, ale nie powiem wam, czy coś z nich wyniknie. Ba, jeden z tosterów napisał „jazda! Nie możemy zmarnować okazji na wydanie stabilnej wersji”. Brzmi dosyć poważnie. Żeby tylko nie osiedli na laurach tak jak z tym filmem promującym :D.

Ostatnio na forum jesteśmy ponownie bombardowani propagandowymi wiadomościami o postępie prac. Propagandowe, bo większość z niusów tam opublikowanych to żadne niusy… Pokazują rzeczy, które zostały jakiś czas temu dodane, ale które nie zostały wspomniane. Więc można teraz o nich napisać, aby ludzie myśleli, że teraz coś robimy hyhy. Dla przykładu, kilka dni temu taką propagandą było pokazanie Tommiego, który nosi czapkę mikołaja. A jeżeli by wrócić do moich wpisów, to o czapce mikołaja pisałem już we wrześniu, bo wtedy zostało to dodane… Więc czytajcie oficjalne forum z lekkim przymrużeniem oka, o tak ;).

Jak oceniam ten rok dla multi VC? Mam mieszane odczucia. Z jednej strony mieliśmy publiczne testy, więc ludzie widzieli, że się nie opierdalamy. Ale z drugiej strony jest strasznie dużo chaosu, słuchanie jedynie lickoassów oraz „róbta co chceta”. W projekcie brakuje takiego typowego przywódcy, który powie „dzisiaj będzie to, jutro tamto, ty koleś zabierz się za to, a ty pomożesz mi z tym”. Jest za duży rozpierdol i nieogar. Fuzja nie wniosła kompletnie nic. Było za dużo złych decyzji. Nie mam kompletnie pojęcia do czego to doprowadzi. Pozostaje jedynie paczeć z nadzieją w nowy rok oraz wierzyć, że 0.4 zostanie wydane przed GTA 5 na komputery.

Chcę wierzyć.

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.

Powered by WordPress | Designed by: Free WordPress Themes | Compare Free WordPress Themes, Compare Premium WordPress Themes and