Quo Vadis VCMP?
1

Oto jajeczko wielkanocne z Żar. 

http://oi56.tinypic.com/qq7joh.jpg

Oto joga dla murzynów.

A to jest wpis na temat VCMP. Trochę może felieton czy coś, ale nieważne. Pierwszy od bardzo dawna. Miał być napisany kilka tygodni temu, ale nawet lepiej się złożyło. Będzie bardzo obiektywnie. Obrazki wyżej od Gudia.
Postaram się odpowiedzieć na pytanie: Dokąd zmierza VCMP? Jaka będzie jego przyszłość? O ile jeszcze ją ma. Temat trzeba zacząć oczywiście od VCMP 0.4. Wersji, która urosła już do miana legendy, chociaż często wyśmiewanej. 

0.4 miało być kolejną wersją po 0.3. Po drodze dostaliśmy jednak kilka literek: B, X, Z, ostatecznie Z R2. Pamiętam jak na polskiej scenie śmiano się, że za 100 lat będziemy grać w VCMP 0.3z R354984 (tutaj wstaw inną dużą liczbę), ale to niestety prawda. 0.4 było nadal zapowiadane jako „zaraz będzie”, ale wciąż nic z tego. Mimo wszystko zawsze broniłem VCMP. Racja, nie dostaliśmy 0.4, ale za to dostaliśmy inną, która może w jakimś stopniu jest podobna do 0.4, więc nie ma co gadać, że deweloperzy 6 lat pracują nad „czwórką”. Mieliśmy raz dyskusję o tym na irc, więc wybór czy uznać, że prace nad legendarna wersją trwają 6 czy 3 lata (od wydania r2 minęły już 3 latka) jest obojętny, jak kto uważa tak niech sądzi. Jak dla mnie prace trwają 3 lata.
Tymczasem czwórka stała się legendą do tego stopnia, że raczej nikt w nią już nie wierzy. Gdy czasami gadam ze starszymi graczami, którzy odeszli z VCMP, pytają się mnie, czy wyszło już 0.4, zaraz po czym wybuchają śmiechem, nie dając mi nawet dojść do słowa :). Niestety, ale taka polityka deweloperów do tego doprowadziła. Jednak mogę potwierdzić, że kolejną wersją VCMP na pewno nie będzie R3. Będzie to naprawdę 0.4. Groźba VCMP 0.3z R354984 oddalona ;). 

Niestety, z samą nową wersją jest też trochę zamieszania. Nad R2 pracowały 3 osoby: Falcon, bakasan oraz maxorator. Nie byłem wtedy w beta teamie, więc nie wiem jaki do końca miały wkład te osoby w rozwój MP. Jednak Falcon był „wypowiadającym się” oraz z pewnością coś kodził, bakasan był polskiej scenie szczególnie znany (choćby ankiety z vc-mp.eu „adamale i yaceq obciągają bakasanowi” albo z strony aod „czy bakasan przekona cię niedorozwiniętym update vcmp r2?”) oraz często siedział na beta serwie otwartym dla wszystkich. A max? Coś go nie kojarzę, więc raczej on głównie przyglądał się, jak pozostała dwójka sobie radzi. Teraz czasy się zmieniły. Falcon pracuje na złomowisku i sprzedaje ludziom stare części od aut, bakasan zajął się DJką (o ile to „jego” profil na myspace), a max przejął dowodzenie nad projektem rozpoczętym przez kye. Podobno YLess z SAMPy miał coś pomagać, ale chyba skończyło się na przywitaniu na irc.

Tak więc skończyliśmy z jednym deweloperem. Na początku fajnie szło. Najpierw poprawa bugów (np. resetowanie snajperki) oraz praca w kierunku dodania nowych rzeczy. Na pierwszy ostrzał poszły obiekty/mapy. Trochę zajęło to czasu, ale udało się. Potem przyszła kolej na następne nowości. Aż nagle, max postanowił przepisać całe 0.4 od nowa. Nie wiem czy kod mu się nie spodobał czy jaki był główny powód tej decyzji. Na pewno przepisywanie od zera ma jakieś zalety, ale również wady. LU było kilkakrotnie przepisane od nowa, termin wydania przesunięty i proszę, w LU, które możliwościami bije VCMP, gra garstka osób. W międzyczasie max zgubił jeszcze kod poprzedniego 0.4, więc nawet nie było mowy o wydaniu „VCMP R3”. Fakt, że wtedy jeszcze więcej osób wyśmiewałoby to, że
deweloperzy nie potrafią dobić do czwórki, jednak… Jebać hejterów :).

I tak zostaliśmy. Cały MP został przepisany, więc starannie musieliśmy testować nawet podstawy jak np. strzelanie. Mimo wszystko jakoś szło to naprzód. Jednak wszystko zatrzymało się rok temu. Max postanowił, że studia ważniejsze i skupił się na nich. Rozumiem to, nie mam nic przeciwko, ale chyba raz na jakiś czas można wpaść i się przywitać? Zaczął nas po części ignorować, gdyż w tym czasie siedział na gtaf i szukał nowych kolegów. Znudziliśmy się mu, co tu dużo mówić :). A gdy próbowaliśmy się z nim skontaktować, twierdził że czeka, aż dostanie nowy serwer, co jednak okazało się być niezłą ściemą, bo raczej pół roku nie czekasz na nowy serwer? Była chyba kiedyś notka o tym.


(polecam ten film w 720p na pełny ekran i spróbować odczytać czat z 1:20. kye nieźle dojebał maxowi)

Postępu nie ma, forum zhakowane. Istna apokalipsa. I weźcie tu zachęćcie nowych graczy. Zresztą ich już nie będzie. Chociaż ostatnio notowaliśmy lub wciąż notujemy (nie sprawdzałem) nawet 200 graczy online, przy czym średnia to 100-130. Skąd tyle? Na pewno nie z powodów, jakie WACEK wymienił na stronie klanu moro ;). Zawsze mógł to być jednorazowy skok, w końcu ostatnio była Wielkanoc i śnieg za oknami, więc trochę ludzi przyszło pograć. 

A dlaczego nowych graczy nie będzie? Nie oszukujmy się, VC to już powoli emeryt. Można na nim mieć niezłą bekę, ale na SAMP albo MTASA jeszcze większą. Tysiące serwerów do wyboru. Czy to wyścigi, DD, zdobywanie baz, role plej albo wspinanie się po sianie, co chcemy to znajdziemy w multi SA. Tymczasem w VC zostało nakurwianie ze stubby. Myślę że przeciętny gracz, który przechodzi do VC z SA szybko się zniechęci. Tym bardziej, że VCMP nie instaluje się domyślnie w katalogu z VC i już zaczynają się problemy.

Wszystko ma swój koniec, nie ma co ukrywać. Moje przypuszczenia okazują się przeważnie zawsze trafne. I mówię wam, że jeżeli w tym roku nie wyjdzie nowa wersja VCMP, to raczej gra będzie powoli małymi kroczkami upadać. Odsetek nowych graczy będzie znikomy, a coraz więcej osób zostanie „niedzielnymi graczami”, bo w tygodniu nie będzie za wiele czasu. Społeczność VCMP to głównie osoby uczące się oraz kilku 40-latków :D. Szkoły pokończą, do pracy i na randki pójdą, więc gdzie tu czas na regularne granie w multi, którym deweloper się nie interesuje?

Czy można zapobiec upadek? Oczywiście, jeżeli wyjdzie nowa wersja, która zostanie solidnie rozreklamowana. Największą reklamę VCMP mogło zyskac i tak na 10. urodziny VC. Wystarczyło tylko wydać kilka dni wcześniej nową wersję, napisać do tego „Happy birthday vc”, a na wszystkich stronach związanych z gta, do niusa o 10. urodzinach była by doklejona wiadomość „z tej okazji deweloperzy VCMP wydali wersję 0.4”. Okrągła rocznica + historyczne 0.4? Lepszej reklamy być nie mogło, ale sytuacja została zmarnowana.

A czy na horyzoncie widać nową wersję? Kilka dni temu ni z dupy ni z pietruchy obudziło się złote dziecko z beta teamu (wtajemniczeni wiedzą) i zaproponowało, aby zrobić, uwaga, publiczny test 0.4. Natychmiast się sprzeciwiłem. Dlaczego? Od roku nie mamy postępu, więc wybudzenie się nagle ze snu jest już dość dziwne. Czwórka jest pisana od zera, dlatego cholera wie ile niedociągnięć może mieć? Ile czutów można na niej uruchomić? My sami jako drużyna testująca nie sprawdziliśmy tego wszystkiego, a pchają się do publicznego testowania. Sam pamiętam, że udało mi się uruchomić na 0.4 własny kawałek mapy, który ściągnąłem z internetu. R2 blokowało ją. Mimo to, kilka osób poparło dzieciaka. Sprzeciwiłem się ja, jeden z „liderów testowania” (tłumaczenie dosłowne, liderzy testowania oraz deweloperzy byli zawsze od wyznaczania terminu i kontrolowania przebiegu publicznych i prywatnych testów) oraz… Świętujący swój comeback bakasan! Na razie ogarnia co tam ciekawego maxorator zrobił i mam nadzieję, że on zrobi jakiś postęp. Jednak co ważniejsze, odsunął głupi pomysł dzieciaka na bok na razie. 

Podsumowując: wszystko ma swój początek i koniec. VCMP zbliża się ku końcu, jeżeli w tym roku nie wyda nowej wersji. Dlatego wszyscy trzymajcie kciuki! Gdybyście mieli jakieś pytania dotyczące przyszłości VCMP, walić śmiało ;).

Comments
  • Najciekawsze wpisy 2013 | Kącik NC 29 grudnia 2013 at 00:24

    […] kwietniu z kolei przepowiedziałem apokalipsę dla VCMP. Albo wydadzą nową wersję, albo gracze będą tracić zainteresowanie produktem. Chyba […]

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.

Powered by WordPress | Designed by: Free WordPress Themes | Compare Free WordPress Themes, Compare Premium WordPress Themes and