Tworzenie modyfikacja w GTA jest dosyć specyficzne. Musimy znać albo język SCM wykorzystywany przez grę, który do bardzo skomplikowanych nie należy, ale łatwo w nim o pomyłkę skutkującą wykrzaczeniem gry, albo C++ wraz z masą innych hacków, przez co jest on tylko w zasięgu tych najbardziej zaawansowanych modderów.
Od dawna więc próbowano wprowadzić do GTA inne, bardziej przyjazne języki programowania. W SA się to udało, nawet w GTA 5. Od teraz jest to też możliwe w VC.
Vice Lua pozwala na pisanie skryptów w języku Lua. Oto jak może wyglądać przykładowy skrypt
function MainThread() PLAYER_CHAR = CreatePlayer("player8", 83.0, -849.8, 9.3); PLAYER_ACTOR = EmulatedActorFromPlayer(PLAYER_CHAR) CameraFade(0, true) SetGameClock(12, 0) SetWantedMax(4) Wait(3000) CameraFade(2000, false) end
Muszę przyznać, że taki format jest zdecydowanie lepszy od SCM czy C++. Nareszcie każdy może tworzyć swoje własne mody (?).
Nie do końca. Vice Lua spotkało się z małym zainteresowaniem, ostatnia aktualizacja była w czerwcu, a liczba oferowanych możliwości ogranicza się do tych całkiem podstawowych. Autor wydał SDK, tak by każdy zainteresowany mógł tworzyć nowe funkcje – zwiastun tego, że jemu się nie chce?
Jeśli ktoś chce zobaczyć jak to wygląda, może ściągnąć Vice Lua z odnośnika powyżej (na stronie poszukać kolorowego linku z dyskietką ). Po wgraniu do folderu VC mamy dostęp do dwóch prostych misji.
Projekt zdecydowanie ciekawy, szkoda jednak, że raczej nie odniesie sukcesu. Nie mniej osoba, która o pisaniu modyfikacji nie ma zielonego pojęcia, może od tego swoją przygodę z modami zacząć.
Zaskakujące jest to, że tylko ruski coś robią pożytecznego dla GTA