Zmarnowane nadzieje na modyfikacje LCS
3


Się nie przewróć!

Wydanie GTA LCS na Androida było spełnieniem graczy. Dla mnie było to niesamowite przeżycie wrócić do ery GTA 3 po 10 latach od wydania GTA SA. Grając w grę miałem myśl „tak właśnie powinno wyglądać GTA 3”. Pomyślałem też, że można przy okazji wznowić serię „Logiki Rockstara”, skoro jestem na świeżo po przejściu gry, ale potrzebowałbym jeszcze raz zagrać w grę, by lepiej zrozumieć fabułę. Tylko, że granie od nowa średnio mi się widzi… Może trzeba stworzyć Mission Loader ?

Po tym miłym wstępie dochodzimy do smutnego stwierdzenia – scena modyfikacji LCS nawet się nie rozkręciła (minęły 4 miesiące od wydania gry), a winą jest… Brak wersji LCS na komputer.

Dlaczego tak? Ilość modyfikacji i rzeczy do podmiany w przypadku np. GTA 3 jest ogromna, społeczność stworzyła multum programów, wszystkie pliki wykorzystywane przez grę są dosyć dobrze rozpracowane. A to wszystko dlatego, że gra ta doczekała się wersji pecetowej. Faktem jest, że wykonanie podobnych rzeczy w przypadku wersji PS2 jest trudne i niewygodne.

Mobilna wersja GTA 3 była bazowana na wersji komputerowej (z niewielkimi zmianami). Oznaczało to, że każdy kto potrafił coś zmienić w GTA 3 na komputerze, mógł tego samego dokonać na komórce. LCS dostępne było jedynie na PS2 i PSP, i mobilna wersja wzoruje się na tej pierwszej (o konsekwencjach niżej). To oznacza, że w chwili obecnej jedynie niewielkie grono osób potrafi coś w LCS zmienić (głównie osoby, które tworzą bądź tworzyły modyfikacje LCS i VCS na PC), w szczególności można wykonać proste modyfikacje jak np. zamiana postaci używanych wewnątrz gry (np. model Salvatore’a z Marią) oraz edytować pliki językowe (bo ich struktura jest taka sama jak w przypadku GTA VC).

Nie można tworzyć nowych misji do LCS. Co prawda edytor misji GTA stworzony przez społeczność GTA potrafi plik z misjami odczytać, jednak nie potrafi go już zapisać. Jednym z nielicznych przykładów nowego pliku misji jest Debug Mode. Jak się okazało, autor przeglądał w edytorze misji plik LCS i zauważył, że Rockstar schowało w nim kilka rzeczy do sprawdzania poprawności gry. Następnie, używając skomplikowanych metod, dokonał w nim zmian.


Tyle mógł widzieć autor modyfikacji, gdy ją tworzył…

Nie można więc stworzyć nowych misji do LCS, co pociąga, że nie ma szans na pojawienie się skryptów CLEO, choć być może kiedyś się to zmieni.

Jednak nawet gdyby była możliwość tworzenia skryptów CLEO, to pojawia się kolejny problem – funkcje używane przez grę nie zostały szczegółowo opisane. O ile większość funkcji pokrywa się z tymi używanymi w innych częściach GTA, to jednak zostały przesunięte. Oznacza to dla przykładu, że funkcja zmiany pogody ma w LCS numer (szesnastkowy) 01BB, tymczasem w GTA 3, VC i SA jest to 01B6. Bez znajomości numeru funkcji nic nie zrobimy.

Nie można tworzyć nowych modeli dla gry. Wynika to z zastosowania silnika gry Leeds Engine, przy czym inne części GTA wykorzystały RenderWare. Silnik ten nie jest zupełną nowością – wykorzystywany był już w wersji PS2 i PSP.


Do tego momentu wciąż są problemy z otwarciem modeli używanych w grze.

Jak wspomniałem, wersja mobilna jest przeróbką wersji konsolowej. Stąd też w opcjach gry nie znajdziemy opcji rysowania szczegółów czyli draw distance. Uzasadnienie jest proste – każda konsola PS2 jest identyczna tzn. ma tyle samo pamięci RAM, taki sam procesor itd. Jeśli chce się stworzyć na nią grę, należy ją maksymalnie zoptymalizować pod taką konfigurację. Nie ma zatem potrzeby utworzenia opcji draw distance. Tymczasem każdy komputer (i analogicznie każdy smartfon) ma inną wydajność i dodatkowe opcje graficzne mają na celu ręczne dostosowanie gry do naszego sprzętu. Nie dodano tej opcji do wersji mobilnej. Skutki są fatalne – gracze skarżą się na przycinanie gry, niewiele mogąc w tej kwestii zmienić. I wszystko na to wskazuje że również Lucid Games, zespół programistów odpowiedzialnych za wersję komórkową, niewiele zamierza zrobić.

Co prawda udało się w pewien sposób zmienić zasięg widzenia

to autor niestety nie pochwalił się, jak tego dokonał . Nie wspomniał też, czy zmiana ta wpłynęła na wydajność gry.

Odczyt plików graficznych jest możliwy, zapis też (?).


Podmiana grafiki na LOD w celu uzyskania wyższej wydajności.


Nie zawsze wszystko wychodzi.

Mapa zapisana jest w plikach o odmiennym formacie niż spotykana w kanonie GTA 3. Na razie trwają próby jej „wyczyszczenia” i przerobienia pod znany format.

Nawet tak błaha rzecz jak zapis gry czy plik ustawień jest dla użytkownika Androida bez roota niedostępna. Pliki te są schowane w folderze data/data/, aby do niego się dostać musimy wyjść z folderu („dysku”?) storage. Możemy je edytować np. tym i stosować się do poniższej tabelki


Opis pliku set. Warto wyłączyć opcję BlurOn, gdyż wtedy zamieniamy…


na…


Dokumentacja pliku zapisu.

A jakby tego mało to plik OBB (foldery gry spakowany do formatu ZIP po czym rozszerzenie zmienione na OBB) jest zaszyfrowany, co jest prawie niespotykane na Androidzie. Jeśli więc ktoś ktoś chce zrobić podmianę plików w grze musi:
1. Ściągnąć plik OBB na komputer.
2. Odszyfrować go (powstały już odpowiednie narzędzia).
3. Dokonać zmian.
4. Zaszyfrować ponownie i wgrać na telefon.
5. Liczyć na to, że gra się uruchomi.

Ponadto pliki zamiast w normalnej nazwie, są także zaszyfrowane (np. f609cd7f.dat to… spray.png). Wspomniane narzędzia automatycznie zmieniają nazwę.


Przywoływanie pojazdów (również tych nieużywanych w grze).

Dokąd zmierzamy? Przyznam szczerze, że oczekiwałem wysypu modyfikacji, tymczasem potrafimy wykonać jedynie podstawowe czynności. Nie mniej jednak liczę na to, że gdzieś w zaciszu, w tajemnicy, pracują inni modderzy GTA nad opisem formatów używanych przez grę oraz stworzeniem nowych narzędzi. Osobiście trzymam kciuki za prace w kierunku skryptów CLEO – wtedy na pewno ukaże się Mission Loader !

Comments
  • Ferex 6 marca 2016 at 23:00

    Ciekawe jakby wyglądał dla takich gierek tryb multiplayer

  • Piterus 7 marca 2016 at 12:37

    Praktycznie niemożliwy. Zbyt niestabilne łącza ludzie na fonach mają.

  • rwwpl 13 marca 2016 at 22:24

    Jeżeli ktoś chce się bawić w konwertowanie czegoś z LCS (wersji odświeżonej) to o wiele lepiej jest pobrać wersje iOS niż Androidową. Sam fakt że program który wypakowuje .obb tworzy kilkanaście tysięcy plików xxxxxxxx.dat a na iOS mamy wszystko ładnie rozpakowane .

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.

Powered by WordPress | Designed by: Free WordPress Themes | Compare Free WordPress Themes, Compare Premium WordPress Themes and